Evviva l’arte

W cyklu EVVIVA L’ARTE:

ksiądz Adam Boniecki – gość specjalny

26 stycznia 2016

godz. 19.00

Teatr Collegium Nobilium

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

 

 

Ksiądz Adam Boniecki, rocznik 1934, marianin.

Redaktor-senior „Tygodnika Powszechnego”, a wcześniej między innymi duszpasterz środowisk akademickich, przełożony generalny Zgromadzenia Księży Marianów, twórca i redaktor polskiego wydania „L’Osservatore Romano”, długoletni redaktor naczelny „Tygodnika”. Autor kilkunastu książek, komentator życia publicznego, w różnych mediach (do 2011 roku, kiedy to otrzymał zakaz występowania w środkach masowego przekazu poza „Tygodnikiem”).

Wielokrotnie nagradzany i odznaczany – między innymi przez prezydentów Polski i Francji, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i Komandorią Narodowego Orderu Zasługi Republiki Francuskiej.

Ksiądz Adam Boniecki przyjął zaproszenie do udziału w projekcie Evviva l’arte.

Będzie to ostatnie spotkanie pod tym szyldem na scenie Teatru Collegium Nobilium.

Od stycznia 2009 bohaterami Evviva l’arte byli między innymi: Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter, Krystyna Kofta i Katarzyna Kolenda-Zaleska, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska, Józef Hen i Jerzy Kisielewski oraz Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Julia Hartwig, Barbara Krafftówna, Kazimierz Kutz, Wiesław Ochman, Jan Englert, Jerzy Maksymiuk.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

__________________________________

W cyklu EVVIVA L’ARTE:

Joanna Bator i Paweł Pawlikowski
W poszukiwaniu „najściślejszej ojczyzny” – inspiracje
11 grudnia 2016, godz.19.00
Sala im. Jana Kreczmara, ul. Miodowa 22/24

 

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

 

„Najściślejszą ojczyzną” może być miejsce na ziemi, ale też przynależność narodowa, religijna, tożsamość kulturowa, wspólnota wartości, język. Próba dookreślenia własnej “najściślejszej ojczyzny” może być próbą poszukiwania korzeni, identyfikacji na wielu poziomach – geograficznym, społecznym, obyczajowym, kulturowym, narodowym, historycznym. Poczucie posiadania “najściślejszej ojczyzny” może dawać silę, pewność siebie, budować samoświadomość człowieka.

Poszukiwana czy odnaleziona – rozumiana na wiele sposobów “najściślejsza ojczyzna” jest nieustającym źródłem inspiracji artystycznych. Rozmawiać o tym zgodzili się Joanna Bator i Paweł Pawlikowski.

W Roku królika, najnowszej książce laureatki nagrody Nike (ukaże się w grudniu), miejscem akcji nie pierwszy raz jest miasteczko na Dolnym Śląsku, rodzinnej krainie Joanny Bator, której tajemnice wraz z autorką odkrywa kolejna bohaterka jej powieści.

Paweł Pawlikowski nazywany jest brytyjskim reżyserem polskiego pochodzenia. W filmach laureata Oscara istotna jest szeroko pojęta tożsamość postaci – widać to w wielu obrazach, od dokumentu Z Moskwy do Pietuszek z Wieniediktem Jerofiejewem, przez Lato miłości, po najsłynniejszą Idę. Jak kwestie związane z osobistym rozumieniem “najściślejszej ojczyzny” wpłynęły na jego twórczość?

Poprzednimi gośćmi projektu Evviva l’arte byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska, Bartosz Konopka i Wojciech Tochman; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman, Jan Englert.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

 

_____________________________________

W cyklu EVVIVA L’ARTE:

Katarzyna Bonda i Maciej Pieprzyca

Kryminalny fenomen

8 listopada 2016, godz. 19.00

Teatr Collegium Nobilium, ul. Miodowa 22/24

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Katarzyna Bonda jest autorką poczytnych kryminałów. Właśnie ukazało się kolejna jej książka z serii o policyjnej profilerce – Lampiony. Maciej Pieprzyca to reżyser i scenarzysta wchodzącego na ekrany polskich kin (nagrodzonego srebrnymi lwami na tegorocznym festiwalu filmowym w Gdyni) thrillera psychologicznego Jestem mordercą. Nie pierwszy raz sięga po ten gatunek. Jako piewca rodzinnego Śląska wyreżyserował odcinki serialu Kryminalni, których akcja rozgrywa się w tym regionie.

Oboje przyjęli zaproszenie do rozmowy o kryminale jako dziele literackim i filmowym.

Na czym dzisiaj polega fenomen jego popularności? Czy tylko na rozbudzaniu ciekawości odbiorcy, trzymaniu go w napięciu i odkrywaniu tajemnicy, na której opiera się fabuła?

Skąd wziął się sukces wydawniczy polskich autorów powieści kryminalnych i ogólnoświatowy boom na kryminały z krajów skandynawskich? Czym tłumaczyć nieustanną fascynację kina gatunkowego mrocznymi historiami – zarówno w Polsce, jak i na świecie?

Poprzednimi bohaterami projektu Evviva l’arte byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman, Jan Englert.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

 

______________________________________________

W cyklu EVVIVA L’ARTE:  Bartosz Konopka i Wojciech Tochman

Non-fiction i sztuka

18 października 2016, godz. 19.00

UWAGA! Sala im. Jana Kreczmara

AT ul. Miodowa 22/24

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

“Ludzie chcą być bliżej życia” – mówi Bartosz Konopka, jeden z bohaterów najbliższej edycji cyklu Evviva l’arte, autor scenariuszy, filmów fabularnych i dokumentalnych, z nominowanym do Oscara Królikiem po berlińsku na czele. Może dlatego Konopka po premierze Królika… nazwany został przez krytyków autorem “bajki dokumentalnej”, łączącym wrażliwość dokumentalisty z wyobraźnią fabularną (co zresztą dotyczy także i innych jego filmów).

Drugi z gości – wybitny reporter Wojciech Tochman – przez wiele lat zarówno w swoich tekstach, jak i w prowadzonym przez siebie programie telewizyjnym Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie… rozwijał niemal stale ten sam z życia wzięty motyw: oddalenia, poszukiwania, tęsknoty.

Obaj, choć każdy w innej przestrzeni, szukają artystycznego wyrazu dla tematów, które znaleźli obok siebie.

O pasji do dzielenia się z widzami i czytelnikami własnym zadziwieniem, zwątpieniem i podziwem dla świata –  między innymi o tym rozmawiać będą Wojciech Tochman i Bartosz Konopka.

Poprzednimi bohaterami projektu Evviva l’arte byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman, Jan Englert.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

______________________________________________________________

11 maja 2016 godz. 19.00

W cyklu EVVIVA L’ARTE:

Jerzy Maksymiuk – gość specjalny

Teatr Collegium Nobilium

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Jerzy Maksymiuk, rocznik 1936, dyrygent, pianista i kompozytor – będzie gościem majowej edycji cyklu Evviva l’arte.

Jest założycielem Polskiej Orkiestry Kameralnej, uznawanej za jedną z najlepszych orkiestr świata. Na swoim koncie ma również występy z tak wybitnymi zespołami, jak London Symhony Orchestra, Orchestre National de France, Metropolitan Symphony Orchestra. Koncertował w najbardziej prestiżowych salach w Polsce i za granicą, od Royal Albert Hall i Cornegie Hall po Filharmonię w Belfaście czy Wiener Musikverein.

Nagrał około 100 płyt, m.in. dla wytwórni EMI.

Jest wielkim propagatorem muzyki współczesnej, jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, wieloletnim współtwórcą repertuaru festiwalu „Warszawska jesień”, uczestnikiem ponad 200 prawykonań utworów współczesnych.

Jego kompozycje to muzyka kameralna, symfoniczna, baletowa i filmowa.

Był wielokrotnie nagradzany i odznaczany – m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Gloria Artis”.

Dotychczasowi bohaterowie spotkań pod szyldem Evviva l’arte to m.in. Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska, Józef Hen i Jerzy Kisielewski; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Kazimierz Kutz, Wiesław Ochman, Jan Englert.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

________________________________________

5 kwietnia 2016, godz. 19.00
W cyklu EVVIVA L’ARTEIgnacy Gogolewski

Teatr Collegium Nobilium

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Ignacy Gogolewski – absolwent warszawskiej PWST, uczeń Kreczmara, Świderskiego, Wyrzykowskiego.

Aktor teatralny, filmowy, telewizyjny, odtwórca ponad 200 ról, między innymi Gustaw-Konrad w Dziadach Bardiniego, Zygmunt August w Kronikach Królewskich René, Antek Boryna w telewizyjnym serialu Chłopi w reżyserii Rybkowskiego, Hrabia Szarm w Operetce Grzegorzewskiego, Laurenty w Na czworakach Kutza, Onufry Ciaputkiewicz w Grubych Rybach Jandy.

Określany mianem jednego z ostatnich mistrzów starej szkoły aktorskiej, opierającej się na szacunku dla słowa, dbałości o frazę muzyczną tekstu, uwzględnianiu rytmu poezji i prozy. Na scenie od ponad 60 lat, ostatnio związany z warszawskimi Teatrami – Narodowym i Polonia. Autor wspomnieniowej książki Wszyscy jesteśmy aktorami i autobiografii filmowej i teatralnej w postaci wywiadu-rzeki Od Gustawa-Konrada do… Antka Boryny udzielonego Jolancie Ciosek, a także scenariusza filmu Romans Teresy Hennert we własnej reżyserii. Twórca przedstawień na scenach Warszawy, Katowic, Lublina, Teatru Telewizji. Dyrektor teatrów – między innymi Teatru im. Osterwy w Lublinie. Laureat wielu nagród i odznaczeń ze Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis i radiowym Splendorem Splendorów na czele.

Ignacy Gogolewski będzie gościem najbliższej edycji cyklu spotkań pod nazwą Evviva l’arte. Gościli w nim dotąd między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska, Józef Hen i Jerzy Kisielewski; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Kazimierz Kutz, Wiesław Ochman, Jan Englert.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

_____________________________________________________

8 marca godz. 19.00

EVVIVA L’ARTE – Józef Hen i Jerzy Kisielewski: Genius loci II

Teatr Collegium Nobilium, wstęp wolny

prowadzenie Rafał Sławoń

O słynnych dawnych warszawskich kawiarniach literackich – Nowym Świecie, Cafe Rozdroże, tej przy wydawnictwie Czytelnik; ich bywalcach, o innych miejscach stolicy inspirujących artystów, o obecności Warszawy w twórczości polskich autorów opowiadać będą Józef Hen i Jerzy Kisielewski.

U Józefa Hena – pisarza, scenarzysty, dramaturga, publicysty – Warszawa jest obecna bardzo silnie, by wymienić choćby adresowaną do wnuków opowieść Nowolipie, w której zawarł swoje wspomnienia z dzieciństwa spędzonego przed wojną na warszawskim Muranowie. Rodzina jego mamy mieszkała w Warszawie od wielu pokoleń. Dziennikarz Jerzy Kisielewski kontynuuje rodzinną tradycję i umawia się w tej samej kawiarni przy Placu Na Rozdrożu, gdzie przesiadywał jego ojciec, publicysta i kompozytor, Stefan Kisielewski. Kilkakrotnie w tym lokalu wręczone zostały nagrody imienia Kisiela, obok znajduje się skwer jego imienia. We wspomnieniowej książce Jerzego, Pierwsza woda po Kisielu, obok historii rodzinnych można znaleźć masę anegdot o ludziach i miejscach związanych z Warszawą.

Poprzednimi bohaterami projektu Evviva l’arte byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman, Jan Englert. A o muzach i natchnieniach warszawskich pod szyldem Evviva l’arte i tytułem Genius loci rozmawiali ponad dziesięć lat temu Marek Nowakowski, zmarły w 2014 roku prozaik, piewca Warszawy tuż-powojennej i jej barwnego półświatka i Muniek Staszczyk, lider zespołu T.Love, który kocha „to miasto (…), gdzie wiosna spaliną oddycha”.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

17 lutego godz. 19.00

Evviva l’arte – Urszula Antoniak i Magnus von Horn: Obcy, swój

Teatr Collegium Nobilium, wstęp wolny

prowadzenie Rafał Sławoń

Magnus von Horn w wywiadzie dla Gazety Wyborczej: „Ten kraj jest dziwny (…). Mało tolerancji. Lęk przed obcością. Polacy wyjeżdżają, spotykają się z innymi kulturami, a potem wracają i znów są tacy sami. Szkoda. Świat jest jak książka, którą trzeba przeczytać do końca, nie zatrzymywać się tylko na jednej stronie. Ale przy tym wszystkim Polskę lubię, inaczej bym tu nie mieszkał. I jestem dumny, że mogłem zrobić film wspierany przez oba instytuty filmowe (…) Jestem filmowcem polskim i szwedzkim na równi.”

Urszula Antoniak w rozmowie z Anną Kilian: „Kiedyś (…) umyłam okna i zobaczyli to wszyscy sąsiedzi. Zrobiło się niemiło – okazało się, że powinnam była zatrudnić do tego sprzątaczkę, na przykład inną Polkę lub kobietę czarnoskórą. Wykorzystałam to doświadczenie w filmie Niderlandzki dla początkujących, w którym w jednej ze scen Polka dostaje od swojej nauczycielki języka paczkę z jedzeniem, bo ta z góry zakłada, że jak Polka – to biedna. Niektórzy Holendrzy wolą kojarzyć Polaków z biedą, komunizmem, gastarbeiterami i łatwymi kobietami. Trzeba trafić na takich, którzy są otwarci.”

Wypowiedzi gości najbliższego spotkania z cyklu Evviva l’arte dotykają tematu, który będzie punktem wyjścia do rozmowy: na ile cudzoziemiec, a w szczególności twórca cudzoziemiec, w swej przybranej ojczyźnie czuje się obcy, na ile swój. Jak doświadczenie emigracji i asymilacji  wpływa na treść i kształt artystycznej wypowiedzi?

Magnus von Horn jest Szwedem, absolwentem łódzkiej filmówki, autorem obsypanego ważnymi polskimi nagrodami debiutu fabularnego Intruz. „Mam dystans do Szwecji – mówi – bo tam nie mieszkam, i dystans do Polski, bo nie urodziłem się Polakiem”. Zdystansowane spojrzenie na obie ojczyzny z pewnością łączy go z Polką Urszulą Antoniak, reżyserką, która ponad 20 lat temu zamieszkała w Holandii. Łączy także to, że w swoich filmach dotykają problemu wyobcowania lub samotności z wyboru będących udziałem ich bohaterów (może najbardziej – głównej postaci wielokrotnie nagradzanego obrazu Antoniak Nic osobistego).

Antoniak i von Horn to kolejni bohaterowie projektu Evviva l’arte po Eustachym Rylskim i Jacku Dehnelu, Piotrze Fronczewskim i Wojciechu Pszoniaku, Agnieszce Holland i Wojciechu Fibaku, Pawle Mykietynie i Włodku Pawliku, Dorocie Roqueplo i Allanie Starskim, Andrzeju Wajdzie, Julii Hartwig, Wiesławie Ochmanie, Janie Englercie i innych.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

20 stycznia godz. 18.00

Agnieszka Odorowicz i Maria Seweryn: Kultura i finanse 

Teatr Collegium Nobilium

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Przez ostatnie 25 lat w wolnej Polsce ogromnie zmienił się kontekst, w jakim funkcjonują instytucje i ludzie kultury. Po wielu latach uzależnienia twórców kina, teatru, literatury, sztuki od państwowego mecenatu pojawiły się różnorodne możliwości finansowania kultury. Obok państwowych czy samorządowych instytucji artystycznych – teatrów, galerii, wydawnictw itd. – powstały te prowadzone przez fundacje, stowarzyszenia lub wręcz prywatne. W dobie dyktatu rynku starają się one o finansowe wsparcie z wielu źródeł (co jest trudne, także dlatego, że sponsorowanie kultury w środowisku polskiego biznesu nie stało się jeszcze tak powszechne jak np. za oceanem). Zabiegają również o pieniądze publiczne, czasami słusznie używając argumentu, że  wypełniają misję co najmniej na równi z państwowymi. Niektórym prywatnym ośrodkom kultury często bowiem zdarza się podejmować artystyczne ryzyko, być twórczo niezależnymi.

Tak działa na przykład Fundacja Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury, prowadząca dwie warszawskie sceny: Teatr Polonia i Och-Teatr. Jak w świecie, w którym wszystko jest produktem znaleźć partnerów finansowych wiedząc, że bez ich pomocy nie da się uniknąć kompromisu sztuki wysokiej z niską, czyli romansu z komercją? O tym na pewno wiele może powiedzieć Maria Seweryn, dyrektorka Och-Teatru zasiadająca w zarządzie Fundacji, gość najbliższej edycji Evviva l’arte.

Bodaj najlepiej uregulowane są zasady wspierania twórczości filmowej. Określa je Ustawa o kinematografii, której filmowcom zazdroszczą artyści z innych dziedzin. Powstały na mocy tej ustawy Polski Instytut Sztuki Filmowej obchodzi właśnie 10-te urodziny i prężnie działa. Jak udało się zespołowi Instytutu wypracować nowoczesny, kreatywny i rynkowy sposób myślenia o kulturze i sztuce, a zarazem zagwarantować swym podopiecznym niczym nie skrępowaną swobodę wypowiedzi? Pytanie o to najlepszego adresata znajdzie w osobie Agnieszki Odorowicz, pierwszej dyrektor PISF, która przyjęła zaproszenie do TCN.

Poprzednimi bohaterami projektu Evviva l’arte byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

______________________________________

9 grudnia, godz. 19.00

Irena Jun i Stanisław Brudny: Między sceną a garderobą – obyczaje w teatrze

Teatr Collegium Nobilium

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

W czasach przedwojennych w wielu teatrach panował zwyczaj usadawiania aktorów w garderobie według rocznika, dzięki czemu debiutant nigdy nie dzielił miejsca z zasłużonym artystą.

Często zdarzało się, że aktor zmieniał nazwisko, gdy w teatrze był już zatrudniony ktoś nazywający  się tak samo. Tak właśnie uczynił Solski, naprawdę Sosnowski – bo w teatrze, do którego się zaangażował, był już aktor o takim nazwisku. Podobnie Junosza-Stępowski przyjął nazwisko dwuczłonowe, żeby nie mylono go z grającym w tym samym teatrze Leszkiem Stępowskim. Zaś Leon Schiller wymyślił swojemu koledze Juliuszowi Maluszkowi pseudonim Osterwa – bo gdzież z “Maluszkiem” na afisz.

Do dzisiaj jednym z najbardziej znanych i przestrzeganych obyczajów teatralnych jest, że nie gwiżdże się w teatrze – by sztuka nie została wygwizdana. A wielu aktorów wciąż udaje, że nie czyta recenzji.

Ale czy nadal obowiązuje niepisane prawo, by nie komentować roli i sztuki będącej “w próbach”? Czy rzeczywiście wszelkie animozje zostawia się w domu?

Irena Jun i Stanisław Brudny, zbierali doświadczenia w wielu różnych teatrach. Od katowickiego Teatru Śląskiego (Brudny), po własny – Jednoosobowy Teatr Poezji (Jun). Przede wszystkim jednak od dnia jego powstania należą do zespołu warszawskiego Teatru Studio. Już ponad 40  lat! To znakomite pole obserwacji, jak zmieniały się obyczaje, utrwalały lub ginęły przesądy, ewoluowały struktury i hierarchie na teatralnej scenie i w teatralnej garderobie. Stanisław Brudny i Irena Jun zechcieli podzielić się swoimi przemyśleniami pod szyldem Evviva l’arte.

Poprzednimi gośćmi tego projektu byli między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska; Andrzej Wajda, Julia Hartwig, Wiesław Ochman.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

Irena Jun i Stanisław Brudny są także bohaterami książki To, co najważniejsze Remigiusza Grzeli, która ukaże się w grudniu nakładem Teatru Studio im. S.I.Witkiewicza. Dzięki uprzejmości wydawcy będzie ona do nabycia w foyer TCN w dniu spotkania.

__________________________________________________

7 października, godz. 19.30

Piotr Cieplak i Marcin Kydryński
Portugalia, podróże i inne inspiracje

22 października, godz. 19.30

Andrzej Morozowski i Dominika Wielowieyska
Misja w mediach

Teatr Collegium Nobilium
wstęp wolny

Inauguracja kolejnego sezonu spotkań pod szyldem Evviva l’arte przypada w miesiącu obchodów jubileuszu 40-lecia wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. W gronie dotychczasowych gości cyklu są absolwenci WoT-u. Między innymi krytycy Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek (mówili o miłości do kina), dramaturg i scenarzysta Wojciech Tomczyk (w parze z Izabellą Cywińską analizował dialog sztuki z historią), pisarka Agata Tuszyńska (z Andą Rottenberg zastanawiała się nad obecnością prawdy w literaturze), dyrektor Teatru Telewizji Wojciech Majcherek (o historii i teraźniejszości telewizyjnej sceny rozmawiał z Jerzym Gruzą).

Wydział Wiedzy o Teatrze powstał w 1975 roku z inicjatywy ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, czyli dzisiejszej AT, Tadeusza Łomnickiego i pierwszego dziekana, Jerzego Koeniga. Imponujące, jak wielu wybitnych artystów, ludzi nauki, kultury, sztuki, mediów z różnych pokoleń studiowało na tym wydziale. Także bohaterowie podwójnej październikowej edycji Evviva l’arte należą do tego elitarnego grona.

Marcin Kydryński (dyplom 1993) – dziennikarz i producent muzyczny, kompozytor, autor tekstów, ale także fotograf i podróżnik. Napisał między innymi książkę Lizbona. Muzyka moich ulic. Portugalia nie jest jedynym miejscem, z którego Kydryński czerpie inspiracje dla swoich twórczych pasji. Ale podróże do tego kraju są tym, co łączy go ze starszym kolegą z wydziału. Piotr Cieplak (dyplom 1983), reżyser, były dyrektor artystyczny Teatru Rozmaitości, reklamowanego za “jego” czasów hasłem “najszybszy teatr w mieście”, twórca wybitnych i nagradzanych spektakli zrealizowanych w wielu polskich teatrach z Narodowym na czele – również zapisał swoje refleksje z wyprawy z warszawskich Kabat do Lizbony w postaci książki-dziennika: O niewiedzy w praktyce, czyli rowerem do Portugalii. Konfrontacja ich doświadczeń będzie z pewnością punktem wyjścia do ciekawej rozmowy.

Równie interesująca może okazać się dyskusja o tym, czym jest i czym powinna być misyjność mediów. O tym, jakie wyzwania stoją przed dziennikarzami mediów publicznych, a jakie prywatnych. Czy podobnie rozumieją deklinowane przez wszystkie przypadki słowo “misja” i jak postrzegają współczesne środki masowego przekazu mówić będą Dominika Wielowieyska (dyplom 1994), dziennikarka i publicystka „Gazety Wyborczej” i radia Tok FM oraz Andrzej Morozowski (dyplom 1980) – dziennikarz radiowy i telewizyjny związany zawodowo z TVN24, twórca i prowadzący wielu programów telewizyjnych, między inny Teraz my! na antenie TVN.

Do udziału w obu spotkaniach i świętowania 40-tych urodzin WoT-u pod szyldem Evviva l’arte zapraszają…. absolwenci wydziału: prowadzący Rafał Sławoń i autorka projektu Natalia Adaszyńska.

 eviva-wrzesien-2015-A4

____________________________________________________
Spotkania w sezonie 2014/2015

10 czerwca, godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte: Jan Englert, gość specjalny

250 lat Teatru Narodowego w Polsce

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

“Teatr powinien stać po stronie człowieka i wyzwalać zdolność ujrzenia prawdy o rzeczywistości, którą współtworzą ludzie.”

“(…) bodaj najistotniejszy jest dziś fakt, że w teatrze można obcować z żywą sztuką, oglądać żywych artystów. W dobie dominacji kina, telewizji, a przede wszystkim Internetu, cyfrowych multimediów i mediów (często tylko z nazwy) „społecznościowych” – jest to fakt nie do przecenienia. Teatr to szansa nawiązania autentycznej więzi międzyludzkiej i poczucie przynależności do zbudowanej ad hoc wspólnoty.”

“Tak jak słowem można napisać wiersz, reportaż, bajkę czy filozoficzny traktat, tak samo teatrem można opowiadać w różny sposób o rzeczywistości, w której żyjemy.”

Między innymi takie opinie wyrazili dyrektorzy polskich scen w odpowiedzi na pytanie „jaką rolę dziś powinien pełnić teatr w życiu społeczno-kulturalnym?” w ankiecie przygotowanej przez Instytut Teatralny na 250-lecie teatru publicznego w Polsce.

Jan Englert, dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie – wybitny aktor, reżyser, pedagog, długoletni rektor warszawskiej PWST – będzie gościem ostatniej w tym sezonie edycji projektu Evviva l’arte. Jest jedną z osób najbardziej predestynowanych do tego, by mówić o roli współczesnego teatru zespołowego, repertuarowego, publicznego;  o tym, jak ten teatr zdobywa dziś publiczność, co dlań znaczy słowo “misja”; jaka jest kondycja polskiej sceny narodowej w 250-lecie jej urodzin. Jan Englert przyjął zaproszenie do takiej rozmowy.

Przed nim w ramach Evviva l’arte wystpili między innymi: Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Filip Bajon i Andrzej Seweryn, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter oraz Barbara Krafftówna, Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Julia Hartwig, prof. Jerzy Bralczyk, Wojciech Ochman.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

6 maja 2015 godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:
Wiesław Ochman, gość specjalny

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

W majowej edycji cyklu spotkań Evviva l’arte gościem będzie Wiesław Ochman. Na scenie Teatru Collegium Nobilium pod tym szyldem wystąpili dotąd i dyskutowali na różne tematy związane z szeroko pojętą kulturą i sztuką wybitni twórcy. Większość z nich rozmawiała w duetach – między innymi Piotr Fronczewski z Wojciechem Pszoniakiem, Jacek Dehnel z Eustachym Rylskim, Anda Rottenberg z Agatą Tuszyńską, Dorota Roqueplo z Allanem Starskim, Juliusz Machulski z Janem Wróblem, Paweł Mykietyn z Włodkiem Pawlikiem, Leszek Dawid z Adamem Woronowiczem, Agnieszka Holland z Wojciechem Fibakiem, Wojciech Marczewski z Maciejem Wojtyszko, Kazimierz Orłoś z Maciejem Orłosiem, Ewa Błaszczyk z Magdaleną Łazarkiewicz. Czasami publiczność jest sam na sam z “solistą” – gośćmi specjalnymi byli dotąd Barbara Krafftówna, Kazimierz Kutz, Jerzy Stuhr, Andrzej Wajda, Julia Hartwig i rektor AT, Andrzej Strzelecki.

Rola solisty – to mógłby być tytuł spotkania z Wiesławem Ochmanem. Bo kariera tenora i wybitne kreacje, które stworzył przez ponad pięćdziesiąt lat, od debiutu w Operze Śląskiej w 1960 roku, są najbardziej znanym aspektem aktywności twórczej Wiesława Ochmana. Do dziś regularnie występuje na największych scenach operowych i estradach Polski i świata, w tym mediolańskiej La Scali, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, oper w Krakowie, Warszawie, Barcelonie, Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Hamburgu, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli i Wiedniu. Uczestniczy w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, podczas których towarzyszą mu zespoły prowadzone przez najwybitniejszych dyrygentów.

Ale Wiesław Ochman jest też reżyserem, kolekcjonerem dzieł sztuki, artystą malarzem, inżynierem ceramikiem. I przyjął zaproszenie do rozmowy o wszystkich swoich pasjach.

 Natalia Adaszyńska, autorka projektu

28 kwietnia 2015 godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:
Tadeusz Nyczek i Justyna Sobolewska: Krytyk potrzebny od zaraz?

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Rola i wpływ krytyki zdają się o wiele mniejsze w dzisiejsze kulturze niż dawniej – w tej kulturze wysokiej, która przeżywa kryzys, ustępując pola kulturze obrazka, kulturze masowej. Czy trzeba pogodzić się z mniejszym znaczeniem krytyki? A może właśnie odwrotnie – uznać, że tym bardziej jest potrzebna? Jaką funkcję pełni dziś krytyk? W dobie internetu i czasach, gdy branżowe pisma o literaturze, sztuce, muzyce, kinie, teatrze mają znikome nakłady?

Na tym podobne pytania spróbują odpowiedzieć goście kwietniowej edycji Evviva l’arte: Justyna Sobolewska, krytyczka literacka, dziennikarka Polityki i Tadeusz Nyczek – krytyk literacki, teatralny i plastyczny, kierownik literacki warszawskiego Teatru Ateneum.

„Ja się nie martwię o współczesną sztukę. Nie martwię się o współczesną literaturę. Po prostu wybieram to, co podziwiam, co mi jest najbardziej potrzebne, co mi jest najbliższe. To, bez czego nie potrafiłbym żyć” – tak mówi jeden z rozmówców Tadeusza Nyczka w jego książce Po co jest sztuka? Rozmowy z pisarzami. Czy te słowa można odnieść także do postawy współczesnego krytyka?

W cyklu Evviva l’arte wystąpili dotąd między innymi: Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Filip Bajon i Andrzej Seweryn, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Rafael Lewandowski i Mikołaj Łoziński, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Zygmunt Miłoszewski i Marcin Wrona oraz Barbara Krafftówna, Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Julia Hartwig, prof. Jerzy Bralczyk.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

5 marca 2015 godz. 17.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:

Jacek Dobrowolski i Jacek Poniedziałek:
Sztuka przekładu

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny
(zwracamy uwagę, że spotkanie odbędzie się wyjątkowo o godz. 17.00)

Anioły w Ameryce Tony’ego Kushnera, dramaty Hanocha Levina, Sarah Kane, Tennessee Williamsa z Kotką na gorącym, blaszanym dachu na czele – to tylko niektóre ze sztuk, które przełożył Jacek Poniedziałek. Uznany aktor (przede wszystkim teatralny, by wspomnieć jego znaczącą obecność w zespole Nowego Teatru i wybitne role w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego), a także reżyser, ma na koncie już 25 przekładów. Czy dzięki doświadczeniu i słuchowi scenicznemu łatwiej mu było uporać się z problemami, przed którym staje tłumacz? Czym jest dla niego sztuka przekładu?

Jacek Dobrowolski swoim gigantycznym dorobkiem mógłby obdzielić wielu tłumaczy. Przełożył z angielskiego 11 książek o medytacji zen,  setki artykułów naukowych, m. in. z religioznawstwa, filozofii, muzykologii, wiersze (m. in. Ezry Pounda), a także sztukę Christophera Hamptona Niebezpieczna terapia. Tłumaczył m. in. dla BBC, CNN, National Geographic, Financial Times, Newsweeka, The Economist. Był tłumaczem Petera Brooka, Eugenio Barby, Roberta Wilsona i wielu innych. Jakie są w jego odczuciu najważniejsze zasady, którymi kieruje się tłumacz?

Czym różni się praca nad przekładem tekstu mówionego od dzieła tłumacza literatury? A przekładanie sztuki teatralnej od spolszczania prozy i poezji? Jak odnaleźć najbardziej współczesny odpowiednik dla idiomu, oddać ducha tekstu, charakter postaci? Między innymi te pytania będą punktem wyjścia do rozmowy gości najbliższej edycji cyklu spotkań Evviva l’arte.

12 lutego, godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:

Mikołaj Grynberg i Arkadiusz Jakubik:
Twórczy niedosyt

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Wśród spotkań pod nazwą Evviva l’arte można odnaleźć wiele takich, których bohaterowie dotykali zagadnień związanych z zawodowymi i artystycznymi poszukiwaniami. O roli przypadku i punktach zwrotnych ważących na karierze mówił niemal każdy z nich. Goście najbliższej edycji przyjęli zaproszenie do rozmowy przede wszystkim o tym: jakie są przyczyny i skutki twórczego „płodozmianu”, który uprawiają.

Dlaczego spełniony w zawodzie aktor (by wspomnieć tylko ważne role w większości filmów Wojtka Smarzowskiego) szuka kolejnych wyzwań na zupełnie nowym polu? Całkiem na poważnie, profesjonalnie – staje się frontmanem kapeli rockowej.

Jak to się stało, że fotograf, który z pasją wykonuje swój zawód – jego zdjęcia cieszą się uznaniem krytyki i publiczności – rzuca się w wir pracy literackiej i wydaje książki?

Co sprawia, że niejeden uznany artysta, a i wielu z nas, próbuje swych sił w coraz to nowych dziedzinach twórczości?

Mikołaj Grynberg, fotograf, pisarz (z wykształcenia psycholog) i Arkadiusz Jakubik, aktor, rockman, założyciel zespołu Dr Misio – to oni właśnie wraz z publicznością TCN przyjrzą się bliżej swojemu twórczemu niedosytowi.

Dotychczas scenę Evviva l’arte odwiedzili między innymi: Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Filip Bajon i Andrzej Seweryn, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Rafael Lewandowski i Mikołaj Łoziński, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak, Zygmunt Miłoszewski i Marcin Wrona.
Natalia Adaszyńska, autorka projektu

14 stycznia, godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:

Zygmunt Miłoszewski i Marcin Wrona: Literatura na ekranie

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Moralność pani Dulskiej zaadaptowana przez Marcina Wronę zgromadziła w Teatrze Telewizji rekordową publiczność. Scenariusze filmowe jego współautorstwa zdobyły wiele nagród – m. in. w polskiej i międzynarodowej edycji prestiżowego konkursu Hartley-Merrill.

Już dwie książki Zygmunta Miłoszewskiego stały się podstawą scenariuszy filmowych – w tym jedna, Ziarno prawdy, przy udziale autora.

Jak się pisze z myślą o ekranizacji? Czy łatwiej przepisać na język filmu dzieło własne czy tekst innego autora? Dlaczego wypracowana w zespołach filmowych idea współpracy ludzi pióra i filmu przestała być wzorem dla twórców? Czy można mówić o jej powrocie?

W styczniowej edycji cyklu Evviva l’arte  o roli literatury, bardzo szeroko pojętej – od tekstu sztuki teatralnej, reportażu, scenariusza,  po powieść – w tworzeniu obrazów na małym i dużym ekranie rozmawiać będą Marcin Wrona i Zygmunt Miłoszewski. Reżyser i scenarzysta oraz pisarz, autor kryminałów, nominowany do tegorocznych Paszportów “Polityki” (których wręczenie odbędzie się w przeddzień spotkania w TCN).

Przed nimi pod szyldem Evviva l’arte wystąpili między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Piotr Adamczyk i Borys Lankosz, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Juliusz Machulski i Jan Wróbel, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak  oraz Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr, Julia Hartwig i rektor Andrzej Strzelecki.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

Dzięki uprzejmości Grupy Wydawniczej Foksal, podczas spotkania będzie można kupić książki Zygmunta Miłoszewskiego.

9 grudnia, godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

Evviva l’arte:

Grzegorz Kasdepke i Jarosław Kilian: Sztuka dla dzieci

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Na jaki spektakl zabrać nastolatka do teatru? Czy festiwal „Kino w trampkach” jest potrzebny? Jak wygląda współczesny kanon literatury dziecięcej? Jakiej muzyki słucha młodzież?

Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć goście grudniowej edycji Evviva l’arte, Grzegorz Kasdepke i Jarosław Kilian. Ich rozmowa dotyczyć będzie przede wszystkim tworzenia kultury i sztuki dla dzieci, ale także i tego, ile jest w nas dorosłych z dziecka, a ile dorosłości jest w dzieciach.

Grzegorz Kasdepke – poczytny autor książek dla dzieci, długoletni redaktor naczelny magazynu Świerszczyk, twórca scenariuszy programów telewizyjnych i słuchowisk radiowych – jest laureatem wielu prestiżowych nagród literackich, na czele z nagrodą imienia Kornela Makuszyńskiego. Sam o sobie mówi: “bajkopisarz”.

Jarosław Kilian jest historykiem sztuki, reżyserem teatralnym, wykładowcą warszawskiej Akademii Teatralnej, tłumaczem z języka francuskiego i angielskiego. Wyreżyserował ponad 40 widowisk, w tym wiele spektakli dla młodych odbiorców – m. in. autorską wersję Pinokia Colodiego, Sindbada żeglarza wg Leśmiana, Pastorałkę Schillera. Przetłumaczył Przygody Tintina Herge’a i Przygody Asterixa Gościnnego.

Przed nimi pod szyldem Evviva l’arte wystąpili między innymi Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Piotr Adamczyk i Borys Lankosz, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Rafael Lewandowski i Mikołaj Łoziński, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Juliusz Machulski i Jan Wróbel, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak  oraz Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr, Julia Hartwig i rektor Andrzej Strzelecki.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

19 listopada 2014, godz. 19.30, Teatr Collegium Nobilium

W cyklu EVVIVA L’ARTE: JERZY BRALCZYK

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Od kilku sezonów na scenie Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza pod szyldem Evviva l’arte spotykają się pary twórców, by podjąć publiczną dyskusję na tematy dla nich wspólne. Gościli tu między innymi Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Jacek Dehnel i Eustachy Rylski, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Juliusz Machulski i Jan Wróbel, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Leszek Dawid i Adam Woronowicz, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Ewa Błaszczyk i Magdalena Łazarkiewicz, Marek Bieńczyk i Maciej Nowak. Zdarza się też, że zaproszony jest jeden gość. Wtedy jego życie i twórczość to temat rozmowy z publicznością. Takie zaproszenie przyjęli dotąd między innymi Barbara Krafftówna, Kazimierz Kutz, Jerzy Stuhr, Andrzej Wajda, Julia Hartwig oraz rektor AT Andrzej Strzelecki.

Tym razem bohaterem spotkania będzie profesor Jerzy Bralczyk, językoznawca, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, członek Rady Języka Polskiego. Jest specjalistą od języka mediów, reklamy, polityki, autorem wielu publikacji książkowych i artykułów. Służy konsultacjami różnym instytucjom, bywa jurorem w konkursach o charakterze językowym, występuje w programach radiowych i telewizyjnych.

16 października 2014, godz. 19.00, Teatr Collegium Nobilium

W cyklu EVVIVA L’ARTE

Marek Bieńczyk, Maciej Nowak – Sztuka smaku.

prowadzenie Rafał Sławoń, wstęp wolny

Marek Bieńczyk – pisarz, eseista, tłumacz – min. Kundery i Ciorana, laureat nagrody literackiej Nike. Jest także wybitnym enologiem. Wydał wiele publikacji z tej dziedziny, na czele z pierwszym polskim przewodnikiem enologicznym Wina Europy. Stworzył kilka cykli felietonów o winach na łamach m. in. „Magazynu Gazety Wyborczej” i miesięcznika „Forbes”.

Maciej Nowak – teatrolog, krytyk teatralny, długoletni szef wielu redakcji i instytucji kulturalnych, w tym przede wszystkim Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, którego jest założycielem. Krytyk kulinarny. Autor recenzji i felietonów zamieszczanych głównie w „Gazecie Wyborczej” oraz juror telewizyjnego turnieju kulinarnego Top Chef.

Marek Bieńczyk i Maciej Nowak będą pierwszymi gośćmi w cyklu Evviva l’arte po wakacyjnej przerwie. Opowiedzą o antropologicznych i społecznych aspektach biesiadowania, modach i obyczajach związanych ze stołem, o literaturze kulinarnej, enologicznej i nie tylko, o obecności sztuki kulinarnej w literaturze, filmie, teatrze, o tym, jak trudnym wyzwaniem jest dyskutowanie o gustach i smaku.

Przed nimi pod szyldem Evviva l’arte wystąpili między innymi  Eustachy Rylski i Jacek Dehnel, Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak, Piotr Adamczyk i Borys Lankosz, Joanna Szczepkowska i Jacek Hugo Bader, Agnieszka Holland i Wojciech Fibak, Anda Rottenberg i Agata Tuszyńska, Paweł Mykietyn i Włodek Pawlik, Jan Komasa i Greg Zgliński, Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, Dorota Roqueplo i Allan Starski, Rafael Lewandowski i Mikołaj Łoziński, Wojciech Marczewski i Maciej Wojtyszko, Juliusz Machulski i Jan Wróbel, Kazimierz Orłoś i Maciej Orłoś, Maja Komorowska i ksiądz Andrzej Luter  oraz Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr i Julia Hartwig.

Natalia Adaszyńska, autorka projektu

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s