Dobry wieczór w AT

Zbliża się kolejna edycja „Dobry Wieczór w AT” – trzydniowego cyklu prezentacji wybranych pokazów egzaminów studentów I, II i III roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie.

Zapraszamy serdecznie w dniach 20, 21 i 22 lutego

Cena biletu na każdy pokaz wynosi 10 zł.

Sprzedaż biletów: www.bilety.at.edu.pl.
Bilety można kupić online do dnia poprzedzającego każdy z pokazów lub na 1 godzinę przed pokazem w hallu Akademii Teatralnej.

Osoby, które kupiły bilety drogą elektroniczną prosimy o zgłoszenie się przed pokazem do punktu informacyjnego w hallu Akademii.

Dochód w całości zostanie przeznaczony na rehabilitację wybitnego aktora, profesora PWST w Krakowie – Krzysztofa Globisza, który od lipca ubiegłego roku po udarze mózgu powoli szczęśliwie wraca do zdrowia.

Plan pokazów:

Dobry wieczór w AT

Uwaga! Niedzielny egzamin z „Pracy nad rolą” pod opieką Mariusza Benoit trwa 1 h 45 min. Osoby, które wybiorą ten pokaz nie zdążą na pokaz egzaminu z „Interpretacji piosenki” pod opieką Ewy Bułhak.


W. Szekspir „Hamlet”, „Makbet”, „Ryszard III” (fragmenty)
Sceny dialogowe wierszem
egzamin II roku pod opieką Krzysztofa Majchrzaka

20 II godz. 19.00, 21 II godz. 19.00

Zajęcia te – to kolejna próba wejścia młodych artystów w pełen prostoty i zarazem filozoficznej dosadności w świat bohaterów Szekspira. W pustej przestrzeni. Bez świateł i dekoracji. Tym razem to widzowie są często partnerami w dialogu z Hamletem, Ryszardem III czy Makbetem.

 

Elementarne zadania aktorskie
egzamin I roku pod opieką Wojciecha Malajkata i Marcina Perchucia
20 II godz. 19.00

„Pokaz egzaminu z przedmiotu: Elementarne zadania aktorskie. Zadania zbiorowe stanowią klamrę dla indywidualnych prac studentów. W solowych etiudach głównym zadaniem była koordynacja interpretacji monologu bezpośredniego (do widowni jako adresata) z (niezwiązanym z tekstem) działaniem scenicznym. Opowiadania napisane przez samych studentów wypowiadane są przez abstrakcyjnie dobrane postaci. Celem ćwiczenia było uprawdopodobnienie wygłaszanych kwestii w zgoła nieoczywistych okolicznościach i stworzenie interesującej partytury słowno-ruchowej.”

 

E. O’Neill „Pożądanie w cieniu wiązów”, „Księżyc świeci nieszczęśliwym” (fragmenty)
Praca nad rolą
egzamin III roku pod opieką Jana Englerta

20 II godz. 19.00

 

A. Strzelecki „Parawan”
Sceny dialogowe wierszem
egzamin II roku pod opieką Andrzeja Strzeleckiego
20 II godz. 20.45, 22 II godz. 18.00

„Parawan” jest muzyczną sztuką o kłopotach i trudnościach na jakie napotyka inteligent (literat) w procesie przystosowania się do norm i reguł nowego ustroju, który właśnie zapukał do drzwi jego mieszkania. Pojawienie się niespodziewanych gości uzmysławia bohaterowi, że istnieją zmiany, których nie oczekiwał, bo nie są mu one na rękę. I choć jedynym celem, w jakim przyszli goście jest uczynienie lepszym życie bohatera, to okazuje się, że nie jest on w ogóle przygotowany na taki prezent. W ślad za zewnętrznymi zmianami nie nadążają bowiem wewnętrzne przemiany inteligenta, który z przystosowaniem się do życia w nowych warunkach ma poważne kłopoty. Nie mają ich za to ani jego koledzy, ani jego matka, ani znajomi i nieznajomi, pojawiający się w drugiej części sztuki, dla których wejście w nowy ustrój wymaga tylko nieznacznych zabiegów przystosowawczych i odrobiny zaradności, a niekiedy cwaniactwa. Ta łatwość innych – dodatkowo pogłębia stres bohatera, stając się źródłem komicznych i tragikomicznych sytuacji.
Cała sztuka jest bowiem komedią i próbą autoironicznego spojrzenia na początek polskich przemian ustrojowych. Napisana jest wierszem, co – biorąc pod uwagę temat sztuki – stanowi swoisty „filtr”, chroniący wartki i potoczysty dialog przed niebezpieczeństwem łatwych uproszczeń i przyziemnej werystycznej powszedniości. Jest to również komedia muzyczna z dziewięcioma piosenkami, co dodatkowo nadaje jej charakter odległy od płaskiego realizmu.
Reasumując – „Parawan” to muzyczna komedia o trudnościach adaptacyjnych polskiego inteligenta w początkowym okresie funkcjonowania, nowego dla niego, ustroju kapitalistycznego.

 

J. Rymkiewicz „Porwanie Europy” (wybrane sceny)
Sceny wierszem
egzamin III roku pod opieką Anny Seniuk
20 II godz. 20.45

Inspirowana Calderonem farsa Jarosława Rymkiewicza „Porwanie Europy” , to ogromne aktorskie wyzwanie. Mieniący się dowcipem tekst pisany wierszem, w zabawnym ujęciu reżyserskim Anny Seniuk.


„Nadchodzi pora zielona”
Interpretacja piosenki
egzamin II roku pod opieką Ewy Konstancji Bułhak-Rewak

21 II godz. 19.00, 22 II godz. 19.30

Nadzieja na przyjście czegoś o czym się marzy, czegoś na co czeka się długo.
To był klucz wyboru piosenek. Studenci w większości znacznej utwory wybierali samodzielnie.

Piosenka jest dla mnie krótką forma wypowiedzi scenicznej. Zawsze kieruję się wyborem dobrego tekstu , to znaczy dobrego materiału, który będzie punktem wyjścia w dalszej naszej wspólnej drodze. Pracując świadomie zachęcam do sięgania po piosenki często znane kojarzone z wykonawcą. (Kayah, Ewa Demarczyk, Krystyna Prońko, Grażyna Łobaszewska, Andrzej Zaucha, Wojciech Młynarski, Zdzisława Sośnicka, Marek Grechuta, zespół Manaam). Jakże potem jest miło gdy okazuje się, że dany utwór zyskał nowe życie.

Wszystko jest w głowie i twojej osobistej interpretacji , tego mam nadzieję uczymy się na moich zajęciach… tworzyć na nowo to chyba już magia…

 

Technika i wyrazistość mówienia
egzamin II roku pod opieką Małgorzaty Kaczmarskiej

21 II godz. 20.45

Warsztat prezentuje interpretację tekstu w dużej ekspresji przy użyciu zmian dynamicznych od szeptu do krzyku.

Materiałem do pracy była kompilacja fragmentów dyskusji, która miała miejsce podczas XXIX Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi w 2011roku.

Kim jest aktor we współczesnym teatrze? Jak ludzie teatru rozumieją rolę szkół teatralnych? Dokąd zmierza współczesny teatr?  To  niektóre  rozważane problemy, które są dla studentów impulsem do żywiołowych sporów podczas realizacji zadania technicznego z zakresu techniki i wyrazistości mówienia.

 

„Kocham Cię a teraz się zmień”
Interpretacja piosenki
egzamin III roku pod opieką Ewy Konstancji Bułhak-Rewak

21 II godz. 20.45

Fragmenty musicalu „I LOVE YOU”.

Zamknięta forma musicalowa. Próba zagrania, opowiedzenia historii, której późniejszą wypadkową jest śpiew. Musical  „J love you” z muzyką Jimmiego Robertsa i librettem Joego Di Pietro fantastycznie przetłumaczony przez Bartka Wierzbiętę wydał mi się wspaniałym materiałem do pracy z piosenką trudną muzycznie i sztuką zmierzenia się z czymś dla studentów zupełnie nowym.
E. Bułhak

 

„Przejdź na żydoSki”
Interpretacja piosenki
egzamin I roku pod opieką Zbigniewa Zamachowskiego

21 II godz. 20.30

„Przejdź na ŻydoSki” – egzamin pierwszego roku z piosenki pod kierunkiem Zbigniewa Zamachowskiego. Studenci nie tylko zmierzyli się z takimi utworami jak „Ucisz serce” Agnieszki Osieckiej czy „To świt to zmierzch” z musicalu „Skrzypek na dachu”, ale i odkryli piękno żydowskiej muzyki tradycyjnej. Zapraszamy na naszą małą Chanukę.
I. Turgieniew „Miesiąc na wsi”, F. Dostojewski „Białe noce”, A. Czechow „Płatonow”, „Oświadczyny”, „Niedźwiedź” (fragmenty)
Praca nad rolą
egzamin III roku pod opieką Mariusza Benoit

22 II godz. 18.00

Osiągnięcie najprostszymi środkami wiarygodności i prawdy w prowadzeniu dialogu.