Wariacje na temat straty reż. Oskar Winiarski

Podczas prowadzonych przez panią Julię Skrzynecką zajęć ze scenografii na Akademii Teatralnej w Warszawie postawiono przed nami następujące zadanie:

“Przygotować spójną koncepcję scenograficzną do spektaklu w dwóch aktach, z których każdy opatrzony jest z góry narzuconym tytułem”.

W moim przypadku były to NATURA / KULTURA.

Interesowała nas odrębność tych haseł oraz próba znalezienia dla nich wspólnej przestrzeni.

Wycinanie makiety ze styroduru przerodziło się w analizę złożoności relacji zachodzącej pomiędzy człowiekiem a otaczającym go środowiskiem naturalnym.

Człowiek jest częścią natury. Jego sprawczość, ciekawość oraz zdolność do nawiązywania skoordynowanej współpracy umożliwiła mu szybką ekspansję, zbudowanie społeczeństw obywatelskich, czy wypracowanie tak abstrakcyjnych i pięknych tworów jak literatura, muzyka czy sztuka.

Z drugiej jednak strony ta sama sprawczość doprowadziła nas i otaczającą nas przyrodę na skraj katastrofy. Jej efektem jest m.in. postępujący zanik bioróżnorodności oraz masowe wymieranie kolejnych gatunków zwierząt. Procesy te świetnie opisała Elizabeth Kolbert, której nagrodzona Pulitzerem książka „Szóste wymieranie: historia nienaturalna” stała się inspiracją do stworzenia scenariusza sepektaklu.

Chciałem w nim lepiej przyjrzeć się funkcjonowaniu zwierzęcia jakim jest człowiek.

Ramę spektaklu stanowi narracja prowadzona przez panią Krystynę Czubównę. Poprowadzi nas ona przez kolejne obrazy w których aktorzy i aktorki wchodzą w interakcje z innymi zwierzętami, powołanymi do życia z wykorzystaniem między innymi teatru formy, na drodze do zrozumienia swojego miejsca na tym świecie.

Interdyscyplinarne podejście pozwala ukazać problem w całej jego złożoności. Pozwala też opowiedzieć historię człowieka przy pomocy nowego, sensualnego języka silnie oddziałującego na wszystkie zmysły widzów.

Nie chcieliśmy aby spektakl ten powielał fatalistyczne tezy ruchów takich jak Extinction Rebellion. Naszym celem było przedstawienie faktów i próba sportretowania człowieka ze wszystkimi drzemiący w jego wnętrzu sprzecznościami.

Spektakl zostanie pokazany 10 i 11 lipca o godz. 21:45 na festiwalu Venice Open Stage w Wenecji. Wyjazd objęty jest patronatem Konsulatu Generalnego RP w Mediolanie.

Spektakl dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Adama Mickiewicza.

Specjalne podziękowania składamy Rekwizytorni Praga za wypożyczenie rekwizytów użytych w spektaklu.

 

reżyseria:
Oskar Winiarski

reż. i wykonanie form:
Marek Idzikowski

projekcje video:
Mateusz Korsak

muzyka:
Lena Michajłów

opieka pedagogiczna:
Łukasz Chotkowski

ze specjalnym podziękowaniem dla:
Bernarda Bielenia
Krystyna Czubówna
Konrad Ganzke

obsada:
Małgorzata Biela / Aleksandra Gosławska
Jakub Klimaszewski
Katarzyna Łubik / Piotr Gadomski
Adam Milewski
Damian Pelc
Joanna Połeć
Agnieszka Sawicka