USTAWIENIA ZE ŚWIĘTYMI, CZYLI ROZMOWY OBRAZÓW reż. Agata Duda-Gracz

Dwadzieścia żywotów uznanych za święte, połączone w fabularną opowieść zderzającą legendy z prozą życia. Bohaterowie spektaklu, postaci znane głównie z sakralnych wizerunków, opowiadają widzom swoje historie, które doprowadziły ich do świętości. Żyli w różnych epokach i na różnych szerokościach geograficznych, ich losy bywały dramatyczne, ale i groteskowe, a bohaterskie i chwalebne czyny mieszały się w nich z ludzką małością i banalnością. Z jakichś powodów to właśnie te historie zostały uznane za wyjątkowe, a postaci wyniesione do rangi świętych. Ich losy zinterpretowane na nowo mogą okazać się niezwykle aktualne i mówić wiele o problemach współczesnego świata. Agata Duda-Gracz przygląda im się z dzisiejszej perspektywy, opierając jednocześnie całość spektaklu na poetyce obrzędu, rytuału i święta. Przestrzeń inscenizacji stanowi miejsce do zwiedzania, z przełamaniem klasycznego odbioru z podziałem na widownię i scenę.

 

 

Recenzje:

Nowy sezon w Teatrze Colegium Nobilium nie mógłby rozpocząć się lepiej. „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz to widowisko wielopłaszczyznowe i piękne w swojej różnorodności. Spektakl – monumentalnością dorównujący świetnej „Kumernis…” z gdyńskiego Teatru Muzycznego – zaprasza widzów do świata ożywionej ikonografii, w której biel świętości i cnoty miesza się z czerwienią krwi, a sferze sacrum, bliżej do ziemi, niż do nieba.

Nauczmy się oddychać
– Agnieszka Górnicka (Teatr dla Wszystkich)

 

Konsekwencja Dudy-Gracz, a jednocześnie odwaga w eksperymentowaniu z różnymi formami, przyniosły fenomenalny efekt. Młodzi aktorzy IV roku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza dostali szansę, by zmierzyć się z wieloma zadaniami – od scen stricte dramatycznych, po śpiew i taniec. I bez wątpienia każdy z nich stanął na wysokości zadania. Ostatecznie całość jest intensywną i odkrywczą przygodą, zaspokojeniem duchowym i metafizyczną podróżą, w którą każdemu polecam się wybrać.

Ofiarowanie nasze powszednie
– Alicja Cembrowska (Teatr dla Wszystkich)

 

Piękne wizualnie. Jestem pod wielkim wrażeniem i polecam je tym, których interesuje teatr.

Znakomite „Ustawienia ze świętymi” w Collegium Nobilium
– Witold Sadowy

 

Różni święci, różne drogi, różne szarpiące się ze sobą idee i w tym wszystkim zagubiony człowiek ze swoimi odmiennie świętymi bojami z codziennością. Agata Duda-Gracz pokazała (…) poruszające, kompletne, fenomenalnie zrealizowane, energetyczne, zmysłowe przedstawienie dyplomowe, przygotowane ze studentami IV roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie – „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów”.

W supermarkecie ze świętymi nie kupimy uspokojenia
– Dariusz Pawłowski (Dziennik Łódzki)

 

Różnorodność nawet i fizyczna (na czego brak trochę narzekałem wobec poprzednich roczników), zdolność transformacji, niezwykła sprawność ruchowa. Grali tak dobrze, że nie przeszkadzała wcale ich jednorodna młodość. Umieli się postarzeć, głosami, mową ciał. A co najważniejsze, umieli przykuć moją uwagę, wytworzyć atmosferę tajemnicy. Było jej tu więcej niż na wielu przedstawieniach „dorosłych”.

Zachwyt przemieszany z nismakiem
– Piotr Zaremba (w Polityce)

 

Co jest intencją reżyserki? O tym mówi jasno swego rodzaju intro, w którym widzowie przechadzają się po scenie i kulisach, gdzie na podestach, drabinach, krzesłach stoją aktorzy jako współczesne wizerunki świętych – tych prawdziwych, znanych z imienia, tych mniej znanych, i tych „napisanych” dziś przez reżyserkę i młodych aktorów, a mających znaczenie symboliczne. Święci mają swoje atrybuty (rekwizyty), patchworkowe kostiumy, wyraziste makijaże i naprawdę próbują wyjść z obrazków / ikon (aktorzy noszą na plecach plansze ze spersonalizowanym tłem, „świętym obrazkiem”). Są to święci „ludowi”, to znaczy z popularnego, ludowego, czasem apokryficznego (a czasem wprost z zabobonnego) repozytorium. Takiego, którego nie sankcjonuje teologiczny namysł, a które czasem ów namysł wręcz kwestionuje. Stąd ich niekonwencjonalność, „punkowy” rys, komiksowy skrót, estetyczne zakorzenienie w kulturze popularnej. Czy to w ogóle święci? Jeśli ktoś zastanawia się nad tym, jeśli nie może wobec nich odnaleźć – o to chodziło. Są oni dokładnie tacy, jaki nasz czas, jaka nasza wyobraźnia, religijność / duchowość. A o tych chce mówić Agata Duda-Gracz.

Obrazy i obrazki
– Łukasz Kaczyński (Kalejdoskop)

 

W kategorii „spektakl dyplomowy” „Ustawienia” są doskonałe – w 3,5-godzinnej formie etiud ujętych w uspójniającą ramę reżyserka umożliwiła studentom wielostronną prezentację aktorskich umiejętności.

Ustawka ze świętymi. Spektakl wyrazisty i świetny plastycznie
– Izabella Adamczewska (Gazeta Wyborcza)

 

Reżyserka zadbała także o bezpieczeństwo emocjonalne młodych aktorów. Nauczyła ich sprawnie wchodzić w postać, by potem szybko uwalniać się od nadmiaru energii i scenicznych emocji. W przypadku młodych aktorów jest to szczególnie trudne i pożądane. Tegoroczni studenci IV roku Akademii Teatralnej mogli bowiem ulec na scenie pokusie nadmiernej ekspresji, pokazywania wszystkiego, czego nauczyli się na zajęciach podczas studiów. Tak się jednak nie stało, a kilkoro z nich pokazało naprawdę dojrzałe i świadome aktorstwo. (…) Trzeba przyznać, że Agata Duda-Gracz z jednej strony wrzuciła studentów od razu na głęboką wodę, ale z drugiej bardzo dobrze ich do tego przygotowała.

Leki, kompleksy, obsesje…
– Magda Kuydowicz (Teatr dla Wszystkich)

 

 

fot. HaWa / Festiwal Łódź Czterech Kultur

reżyseria, scenariusz, scenografia i kostiumy
Agata Duda-Gracz

światła
Katarzyna Łuszczyk

muzyka
Łukasz Wójcik 

choreografia
Tomasz Wesołowski

asystent scenografa i autor kolaży
Magdalena Mucha

asystent scenografa
Michalina Lewandowska

asystenci reżysera:
Dawid Chudy
Vanessa Gazda
Karolina Przystupa
Marta Skowiera
Małgorzata Woźniak

 

Obsada:

ŚWIĘTA JOANNA D’ARK
Kaja Kozłowska

ŚWIĘTY ARCHANIOŁ MICHAŁ
Natalia Jędruś

NIEŚWIĘTY JERZY
Bartosz Włodarczyk

ŚWIĘTA RÓŻA
Monika Cieciora

NIEŚWIĘTA PAPIEŻYCA JOANNA
Barbara Liberek

ŚWIĘTA KATARZYNA ZE SIENY
Katarzyna Obidzińska

ŚWIĘTY WALENTY
Karolina Szeptycka (V rok WA)

NIEŚWIĘTY LUCYFER CZYLI DIABEŁ
Piotr Kramer

ŚWIĘTY PAWEŁ
Ina Maria Krawczyk

ŚWIĘTA OLGA
Jowita Kropiewnicka

ŚWIĘTA GODOLEWA
Arina Piskovskaja

ŚWIĘTY OJCIEC PIO
Mariusz Urbaniec

ŚWIĘTY ANDRZEJ BOBOLA
Damian Mirga

ŚWIĘTY ANIOŁ STRÓŻ
Dorota Bzdyla

ŚWIĘTA MARIA EGIPCJANKA
Elżbieta Nagel

ŚWIĘTE DZIECIĘ SYMFORIANA
Justyna Fabisiak

PIĘCIU ŚWIĘTYCH BRACI POLAKÓW
Sebastian Figat

ŚWIĘTY MOJŻESZ ETIOPCZYK
Jędrzej Hycnar

ŚWIĘTY STANISŁAW
Konrad Żygadło

ŚWIĘTY GERWAZY
Bartosz Bednarski

PIELGRZYMI
Widzowie

 

Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego specjalności aktorstwo.

Spektakl jest koproducją Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie oraz Festiwalu Łódź Czterech Kultur.

 

czas trwania:
200 min. (z jedną przerwą)

premiera łódzka:
7 września 2019

premiera warszawska:
20 września 2019

 

Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.

 

Organizatorzy konkursu: