Ojciec reż. Agata Duda-Gracz

Grafika. Plakat spektaklu "Ojciec" reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Na plakacie: na czarnym tle sylwetka postaci okrytej gliną.

„Ojciec” Agaty Dudy Gracz, to spektakl, w którym tytułowy bohater za pomocą nadludzkich sił i w drastyczny sposób tworzy dzieło idealne – krucyfiks wiszący w kościele Najświętszej Marii Panny w Gdańsku.

Scenariusz inspirowany jest opowiadaniem Oskara Jana Tauschinskiego „Świętokradztwo”. Agata Duda-Gracz sięga po trudny i gęsty znaczeniowo utwór austriackiego pisarza, aby poruszyć problem człowieka – twórcy. Twórcy, który w trakcie tworzenia utożsamia siebie z bogiem, a swój proces artystyczny – z boskim aktem. Jako artysta totalny, w swym artystycznym szaleństwie, stwierdza, że dzieło doskonałe może powstać tylko w wyniku obcowania z prawdą – w myśl idei, że prawdziwa sztuka jest zawsze okrucieństwem zadanym ludziom. Takie podejście wpływa na konstrukcję spektaklu, w którym wytworzona iluzja ma bliski kontakt z realnością. W ten sposób widz zadaje sobie pytania: gdzie jest moralna granica artysty? Kto daje mu prawo do bycia katem? Czy tworząc w imię ludzkości może dokonać diabelskich czynów? Czy sztuka uprawnia go do stawiania się ponad prawem?

Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.

W spektaklu wykorzystywane są wyroby tytoniowe oraz sucha glina, w związku z czym prosimy osoby z problemami oddechowymi o zachowanie szczególnej ostrożności.

Czas trwania spektaklu: 1h 55 minut

Dyplom studentek i studentów IV-ego roku kierunku aktorstwo, specjalność: aktorstwo dramatyczne.

_____

Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Instytut Teatralny____

RECENZJE:

„BÓG i OJCIEC… TWÓRCA I NISZCZYCIEL…” Marcin Wojciechowski

„Ojciec” Rafał Turowski

„Ojciec w Collegium” Jacek Mroczek, TeatrVaria

„W glinie szuka spełnienia, niepomny ludzkich cierpień” Anna Czajkowska, Teatr dla Wszystkich

„Dotyk Absolutu” – Marek Zajdler, Nasz Teatr

„Ojciec: Sztuka karmiona okrucieństwem” Piotr Zaremba

O spektaklu „Ojciec” Agaty Dudy-Gracz w reż. autorki w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie pisze Robert Trębicki, Teatr dla Wszystkich

Pionowy plakat spektaklu. Na czarnym tle popiersie postaci okrytej gliną.

fot. Bartek Warzecha
fot. Zuzanna Mazurek
Grafika. Plakat spektaklu "Ojciec" reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Na plakacie: na czarnym tle sylwetka postaci okrytej gliną.

Najbliższe daty

piątek
5 grudnia, 18:00
Bilety
sobota
6 grudnia, 18:00
Bilety

reżyseria, tekst, scenografia, kostiumy:
Agata Duda-Gracz

muzyka:
Łukasz Wójcik-Zawierucha

reżyseria światła i wokal:
Cezi Studniak

współpraca choreograficzna:
Piotr Wach

Asystentury:
Karolina Bondaronek
Kinga Cybul
Malwina Dutkiewicz
Anna Kryńska
Aleksander Raczek
Marta Sitarz

Obsada:

Nagie popiersie blondyna. Ma tłuste włosy zaczesane do tyłu, żółte zęby, podpuchnięte oczy.
Stanisław Kawecki

Popiersie nagiej kobiety. Ma zamknięte, sine powieki, rozchylone usta, zaokrąglone policzki.
Klementyna Lamort de Gail

Profil mężczyzny pokrytego gliną. Część jest wyschnięta, jaśniejsza i popękana, część jest mokra i ciemna.
Mikołaj Łukasiewicz

Nagie popiersie mężczyzny. Ciemne włosy ubrudzone gliną, zaczesane do tyłu. Uśmiecha się krzywo, ukazuje pomarańczowe zęby.
Norbert Panert

Lekko rozmazane, nagie popiersie szczupłej kobiety. Roześmiana odchyla głowę. Ma zamknięte oczy, szeroko otwiera usta. Jej zęby pomarańczowo-czarne.
Agnieszka Rajda

Nagie popiersie szczupłego blondyna. Włosy zmierzwione, szeroko otwiera usta, marszczy nos, zaciska powieki.
Jan Sałasiński