Ojciec reż. Agata Duda-Gracz
„Ojciec” Agaty Dudy Gracz, to spektakl, w którym tytułowy bohater za pomocą nadludzkich sił i w drastyczny sposób tworzy dzieło idealne – krucyfiks wiszący w kościele Najświętszej Marii Panny w Gdańsku.
Scenariusz inspirowany jest opowiadaniem Oskara Jana Tauschinskiego „Świętokradztwo”. Agata Duda-Gracz sięga po trudny i gęsty znaczeniowo utwór austriackiego pisarza, aby poruszyć problem człowieka – twórcy. Twórcy, który w trakcie tworzenia utożsamia siebie z bogiem, a swój proces artystyczny – z boskim aktem. Jako artysta totalny, w swym artystycznym szaleństwie, stwierdza, że dzieło doskonałe może powstać tylko w wyniku obcowania z prawdą – w myśl idei, że prawdziwa sztuka jest zawsze okrucieństwem zadanym ludziom. Takie podejście wpływa na konstrukcję spektaklu, w którym wytworzona iluzja ma bliski kontakt z realnością. W ten sposób widz zadaje sobie pytania: gdzie jest moralna granica artysty? Kto daje mu prawo do bycia katem? Czy tworząc w imię ludzkości może dokonać diabelskich czynów? Czy sztuka uprawnia go do stawiania się ponad prawem?
Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.
W spektaklu wykorzystywane są wyroby tytoniowe oraz sucha glina, w związku z czym prosimy osoby z problemami oddechowymi o zachowanie szczególnej ostrożności.
Czas trwania spektaklu: 1h 55 minut
Dyplom studentek i studentów IV-ego roku kierunku aktorstwo, specjalność: aktorstwo dramatyczne.
_____
Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.
RECENZJE:
„BÓG i OJCIEC… TWÓRCA I NISZCZYCIEL…” Marcin Wojciechowski
„Ojciec w Collegium” Jacek Mroczek, TeatrVaria
„W glinie szuka spełnienia, niepomny ludzkich cierpień” Anna Czajkowska, Teatr dla Wszystkich
„Dotyk Absolutu” – Marek Zajdler, Nasz Teatr
„Ojciec: Sztuka karmiona okrucieństwem” Piotr Zaremba