Iwona, księżniczka Burgunda
Iwona, księżniczka Burgunda
Grupa Pablito No Clavó Nada, Buenos Aires (Argentyna)
Spektakl gościnny
Reżyseria: Braian Alonso
Asystent organizacyjny: Andrés Gavaldá
Dramaturgia: Juan Pablo Ruiz
Producent wykonawczy: Marcela Andrés
Trening fizyczny: Nadia Gómez
Scenografia: Adriana Baldani
Oświetlenie: Estefanía Piotrkowski
Kostiumy: Josefina Tarquini / Virginia Vega / Tamarindo
Asystent charakteryzatora: Jimena Migliaccio
Audio-video: Mauro Milanich
Projekt graficzny: Mariano de la Iglesia
Zdjęcia: Tomás Ibarra / Concepción Covello / Julian Hugo
Książę Fillip wybiera sobie nieodpowiednią narzeczoną. Ten niedorzeczny krok stawia na głowie życie każdej z postaci. Widząc Iwonę, czują, że mają prawo do obnażania swoich najbrutalniejszych i najmroczniejszych stron. Lecz dlaczego szukają w swoich duszach nektaru, który ma ugasić ich pragnienie?
Iwona jest bezkarnością obleczoną w ciało, niezawodnym kozłem ofiarnym. Jest też zwierciadłem; ale nikt nie wie, co może się stać, gdy w nie wejrzymy. Oto prawo dżungli, społeczny darwinizm…
Estetyka tego utworu zasadza się na subtelnych sprzecznościach, niczym śmiertelna trucizna w pięknym flakoniku perfum. Zachęcamy widza do zmierzenia się z samym sobą, otwarcia drzwi, o których wiadomo, że istnieją, które nas przerażają, ale musimy zdobyć się na odwagę i za nie zajrzeć.
(…) Wspaniała „Iwona…” w realizacji Pablito No Clavó Nada jest arcydziełem reżyserii, pełnym aluzji i bogatym z najdrobniejsze szczegóły, frapującym owocem zbiorowej pracy wszystkich twórców.
(…) Tragedia spotyka się tu z Komedią: śmiech nie przeszkadza zdumieniu ekscentrycznością. Pośród absurdu, w matni niedorzecznych ludzi, którzy chcą ją zamordować, jak Alicja stojąca przed Królową Karo, Iwona jest outsiderką. Sztuka nawiązuje do szeregu konwencji estetycznych, takich jak commedia dell’arte, ekspresjonizm, barok i wiele innych.
Izabela to femme fatale rodem z film noir, Szambelan to wodzirej, dwie młode kurtyzany wywodzą się z burleski, a brzydkie, złowrogie ciotki wyglądają tak, jakby uciekły z panoptikum. Królowa pod pewnymi względami przypomina operową diwę, natomiast pełen wahań, rozkapryszony Książę i jego ojciec, Król, kojarzą się raczej z ekspresjonistycznymi, mrocznymi Pierrotami.
W całym przedstawieniu rozbrzmiewają poetyka i estetyka Boba Wilsona i Marcela Marceau. Wizualna uczta!
María Luciana Gandolfo, www.puestaenescena.com.ar, 10.08.2016
(…) Inscenizacja zdaje się koncentrować na sztuczności; przypomina wyobraźnią Tima Burtona z charakterystyczną dla niego, czerwono-czarną wrażliwością, widoczną na przykład w Alicji w krainie czarów. Stroje, charakteryzacja, gra, muzyka, wszystko podkreśla sztuczność wynikającą z tekstu.
(…) W noc premiery przedstawienie skończyło się owacją na stojąco w sali szczelnie wypełnionej publicznością, która dziękowała trupie Pablito No Clavó Nada za tę zachwycającą podróż jak z majaków obłąkanego (…).
La Letra Tal Ve, www.laletratalvez.blogspot.com.ar, 14.07.2016
Reportaż radiowej Dwójki – www.polskieradio.pl/8/196/Artykul/1690789,Iwona-ksiezniczka-Burgunda-w-argentynskiej-odslonie
Recenzja na blogu „Okiem widza” – http://okiem-widza.blogspot.com/2016/11/iwona-ksiezniczka-burgunda-grupa.html
BILETY: 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy),
na spektakl „Pibloktoq”: 55 zł (normalny) i 35 zł (ulgowy)
online: www.bilety.at.edu.pl
Rezerwacja: rezerwacja.tcn@at.edu.pl
tel. 22 635 99 39
Bilety i wejściówki na nasze spektakle można również kupić za pomocą serwisu eWejsciowki.pl