IL TRESPOLO TUTORE dyr. Andrea De Carlo | reż. Paweł Paszta
pierwsze światowe wystawienie po 1679 wersji oryginalnejopery komicznej Alessandro Stradelli
IL TRESPOLO TUTORE to barokowa opera skomponowana przez Alessandro Stradellę. To druga w historii opery opera buffa (komiczna) po 'Il Girello” Jacopo Melanniego (z prologiem Stradelli). Produkcja ta będzie pierwszym światowym wystawieniem w oryginale po 1679 roku. Fabuła libretta to właściwie zabawna i prosta farsa, w swej strukturze i komizmie nawiązująca do struktury komedii dell’arte. Sześcioro solistów odtwarza typy dell’art-owskie w sytuacjach częstych pomyłek, przypadkowych komicznych spotkań, zderzających się ze sobą przeciwstawnych charakterów. Realizacja Pawła Paszty opiera się jednak na płaszczyźnie tragedii, której źródło to podstawowy fundament opery w ogóle – jako gatunku, który powstał z namysłu nad teatrem antycznym. Tę płaszczyznę buduje przestrzeń tzw. kulis, które stopniowo, w trakcie spektaklu ukazują się widzom. Pierwszy plan rozgrywa się na scenie przypominającej arenę cyrkową, gdzie soliści pełnią rolę popisujących się swym kunsztem wirtuozów. W przebiegu przedstawienia wciąż widać jednak „szwy” teatralne. Niektórzy aktorzy, nie biorący w danej chwili udziału w akcji, asystują tym, którzy śpiewają i działają w tym czasie na scenie. Asystenci spuszczają rekwizyty na linach, pomagają w realizacji „teatralnych cudów”, obsługują spektakl od strony technicznej. Przestrzeń kulis w rezultacie jest pełna ciszy, zamyślenia i samotności. Okazuje się, że ci, którzy robią z siebie pośmiewisko, są w kulisach przepełnieni smutkiem. Na takich dwóch biegunach rozpina się ta opowieść na scenie, być może na takich samych dwóch biegunach rozpina się nasz świat…
Spektakl jest kolejnym przedsięwzięciem tzw. Instytutu Opery. To międzynarodowy projekt, działający już 8 lat jako współpraca trzech podstawowych uczelni: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Reżyser przedstawienia, Paweł Paszta, realizuje spektakl jako część praktyczną swojej pracy doktorskiej w AT pod opieką dr. hab. Jarosława Kiliana i – od strony muzycznej – dr. hab. Artura Stefanowicza. Dyrygentem spektaklu jest Andrea De Carlo – od wielu lat badający twórczość Alessandro Stradelli. W spektaklu udział wezmą studenci UMFC, Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej UMFC i goście, grafikę przygotowuje studentka ASP.
Dyrygent
Andrea De Carlo
Reżyseria
Paweł Paszta (AT)
Scenografia
Maciej Krajewski (ASP)
Oprawa graficzna
Maja Żurawiecka (ASP)
Kostiumy
Marta Kodeniec
Charakteryzacja
Anna Sawicka
Tłumaczenie libretta
Katarzyna Otczyk-Marcelli
Opieka artystyczna
prof. dr Ryszard Peryt
dr hab. Artur Stefanowicz
Przygotowanie solistów
dr hab. prof UMFC Anna Radziejewska
dr hab. Artur Stefanowicz
Opieka scenograficzna
dr hab. prof. ASP Paweł Dobrzycki
Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej UMFC i goście:
Skrzypce I
Marcin Laskowski – gościnnie
Skrzypce II
Alicja Dziczek – UMFC
Wiolonczela
Agnieszka Grzeczka – gościnnie
Viola da gamba
Justyna Rekść-Raubo – gościnnie
Kontrabas
Anna Bator – UMFC
Teorba
Filip Zieliński – AM Poznań
Harfa
Julia Łopuszyńska – UMFC
Klawesyn
Lilianna Stawarz (09,10,16,17,18.03), Krzysztof Garstka (13, 14.03) – UMFC
Pozytyw
Barbara Brzezińska – UMFC