FormAT program 12 kwietnia Filia w Białymstoku - Kierunek: reżyseria; specjalność: reżyseria teatru lalek

  • Godz. 13:30 – 15:00
    Warsztaty z Robertem Jaroszem: Podstawy zagadnień inscenizacyjnych i dramaturgicznych w kontekście opracowania egzemplarza reżyserskiego / Max 12 osób

Celem warsztatów jest przybliżenie potencjału i wypracowanie przykładów praktycznego zastosowania środków ekspresji teatru ożywionej materii i teatru lalek w tworzeniu reżyserskiej koncepcji inscenizacyjnej.  W ramach warsztatów będziemy pracować na fragmentach sztuk teatralny oraz w kontekście klasycznych motywów baśniowych. Wśród rezultatów warsztatów znajdą się wnioski na temat wpływu użycia różnorodnych form teatru ożywionej materii i lalek na akcentowanie znaczeń i interpretacje wybranych scen i utworów.

mgr Robert Jarosz – reżyser, dramatopisarz, absolwent reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku oraz Podyplomowych Studiów Menadżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 2016–2020 pełnił funkcję zastępcy dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Lalek „Guliwer”, wcześniej przez trzy lata pracował tam jako kierownik artystyczny. Laureat stypendium Ministra Nauki dla wybitnych młodych naukowców. W Filii prowadzi zajęcia: Dramaturgia – ćwiczenia.

Miejsce: Sala Estradowa, Akademia Teatralna

 

  • Godz. 15:00 – 16:00
    Warsztaty z Honoratą Mierzejewską-Mikoszą / Max 12 osób

Na warsztatach zajmiemy się wykorzystaniem teatru formy w teatrze dla najmłodszych. Jak przedmioty codziennego użytku lub materiały, z którymi dzieci obcują na co dzień mogą stać się tworzywem spektaklu. Jak pojęcia abstrakcyjne mogą urzeczywistnić się na scenie. Jak wzmacniać percepcję widza dzięki formie. Podczas warsztatów na bazie obrazkowych książek dla dzieci zbudujemy mikroświaty, poeksperymentujemy z papierem i kolorami.

mgr Honorata Mierzejewska-Mikosza – aktorka Olsztyńskiego Teatru Lalek w Olsztynie, absolwentka aktorstwa i reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku oraz Studiów podyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego- Wiedza o książkach dla dzieci i młodzieży, współzałożycielka Stowarzyszenia Artystycznego Teatr Poddańczy. Pracuje jako scenarzystka, reżyserka i aktorka, laureatka nagród teatralnych, stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Prowadzi seminarium reżyserskie z małej formy.

Miejsce: Sala Baletowa, Akademia Teatralna

 

  • Godz. 16:00
    Pokaz spektaklu „Tym mnie chyba zasypali”

Żyję póki widzę, póki słyszę, póki czuję;
Póki widzę – żyje;
Póki żyję – mogę;
Póki mogę – chodzę, patrzę, widzę, słyszę, czuję, mówię, koch..
O! Tym mnie chyba zasypali!

„Tym mnie chyba zasypali” – 30-minutowy żart o śmierci, prze-życiu po życiu, farsa na temat strachu.
Zrobieni z jednej gliny, trafiamy do różnych miejsc. Tak mało słońca tu świeci dla mnie! Tak mało. Tak mało nieba do mnie należy, tak mało ziemi. Tak mało, że zabiorę wszystko, jeżeli starczy mi rąk. Zrobieni ze wspólnej gliny, niech inni zaschną, bo tak mało dla mnie wody w oceanie.
Tak długo pieszczę, wzmacniam, karmię moje własne, osobiste „Ja”, że jakiekolwiek „My” parzy skórę piekłem. Więcej słońca, więcej. Więcej ziemi, więcej. Tym mnie chyba zasypali. Tak mało powietrza.

reżyseria:
Lesia Pasichnyk
obsada:
Magdalena Kamińska
Tymoteusz Jucha
Julia Rotter
opieka pedagogiczna:
dr hab. Bernarda Anna Bielenia

Miejsce: Sala Trzech Patronów, Akademia Teatralna

 

  • Godz. 17:00
    Pokaz spektaklu „krótka historia o zaufaniu”

reżyseria:
Julia Fidelus
obsada:
Karolina Konicka
Sabina Szetela
opieka:
mgr Helena Radzikowska

Miejsce: Sala Gimnastyczna, Akademia Teatralna

 

  • Godz. 18:00
    Pokaz spektaklu „Helena”

Spektakl przedstawia prawdziwą historię dziadków reżyserki opowiedzianą głosem jej dziewiećdziesięciotrzyletniej babci. Podróż, w którą bohaterka zabiera widza jest autentyczna, zabawna i wzruszająca. Bardzo intymna, a jednocześnie zaskakująco uniwersalna. Okolice Białegostoku stają się tu całym światem, „kiedyś” splata się z „teraz” w czułym continuum. W tej opowieści miłość pozwala zachować radość życia mimo granicznych doświadczeń – wojny, choroby, śmierci najbliższych.

„To historia pełna bólu, smutku i trudności. To historia, gdzie miłość nie jest cukierkowa, ale jest największym bogactwem jakie mamy. To historia Heleny Olimpii Dąbrowskiej (1926-2022) – mojej ukochanej babci. Sięgnęłam do jej wywiadu zarejestrowanego w 2019 roku – 3 lata przed jej śmiercią. Przenosimy się do świata Heleny, głównej bohaterki spektaklu, która swoim głosem opowiada o życiu z dystansem i humorem.

Przyglądamy się jej perspektywie dzieciństwa, młodości i panieństwa, a z czasem poznajemy jej przyszłego męża – Władzia. Jesteśmy świadkami ich ślubu, wspólnego życia, ale i tragedii, które ich dotykają. Dla mnie jako wnuczki głównej bohaterki i reżyserki ten spektakl ma wymiar bardzo intymny, sentymentalny, bolesny, dotykający ogromnej tęsknoty. Jednocześnie wraz z aktorami opowiadamy tę historię tak, aby widz poznał Helenę Olimpię tak, jak ona sama o sobie opowiadała, tak jak chciała być zapamiętana. Marzeniem mojej babci zawsze było podtrzymywanie o niej pamięci – i to marzenie się spełnia.”
Etiuda powstała na zajęciach „Praca z aktorem w planie lalkowym” prowadzonych przez mgr Helenę Radzikowską na II roku reżyserii.

reżyseria:
Magdalena Dąbrowska

muzyka:
Magdalena Gładkowska

utwór „Puściła po stole” do słów Bolesława Leśmiana:
Adam Strug

lalki:
Nastia Magdziak i Katarzyna Mystkowska (TTL)

reżyseria światła:
Nastia Magdziak

audio:
Magdalena Dąbrowska
Magdalena Gładkowska

scenografia:
Magdalena Dąbrowska
Nastia Magdziak

pracownia plastyczna:
Róża Turlińska
Magdalena Dąbrowska

opieka pedagogiczna:
mgr Helena Radzikowska

obsada:
Lesia Pasichnyk
Tymoteusz Jucha
Nagrania pochodzą ze zbiorów Historii Mówionej Centrum Ludwika Zamenhofa w Białymstoku.

Miejsce: Sala im. J. Kreczmara, Akademia Teatralna

 

  • Godz. 19:00
    Pokaz spektaklu dyplomowego studentek i studentów IV roku aktorstwa teatru lalek „Pupile” w reż. Łukasza Kosa
    / Teatr Collegium Nobilium Scena Główna
    BILETY

Miejsce: Scena Główna, Teatr Collegium Nobilium