UCIECHY STAROPOLSKIE
reż. Jarosław Kilian

UCIECHY STAROPOLSKIE

Fundacja Uwaga na Kulturę!, Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza oraz Teatr Collegium Nobilium zapraszają na premierę spektaklu „Uciechy staropolskie” wg scenariusza Kazimierza Dejmka.

 

U nas przez długie lata był teatr ubogi

Miejsce jego trzymały szkolne dyalogi

Gdzie w niezgrabnym układzie, dla prostej zabawy

Kiedy pozasiadała liczne szlachta ławy

Żaki różne czyniły widowiska z siebie.

Udawały co w piekle, co dzieje się w niebie

Cała się rzecz kończyła na wrzaskach i śmiechach

Potem Bachus w rzęsistych spełniany kielichach

Weselej jeszcze gości niż aktor zabawił

Jeśli diabeł przestraszył, Bach dobrą myśl sprawił.

 

Sztuka rymotwórcza

Franciszek Ksawery Dmochowski, 1788

 

Na misterium Uciechy staropolskie lepsze i pożyteczniejsze aniżeli z Bacchusem i Wenerą składa się osiem tekstów: krotochwili, uciech, intermediów, piosenek i tańców staropolskich. W scenariusz złożył je i ożywił na scenie w 1980 roku wybitny inscenizator i reżyser Kazimierz Dejmek, sięgając do tradycji Reduty i poszukiwań Leona Schillera, który w ludowych i staropolskich tekstach szukał inspiracji dla współczesnego teatru. Czy „proste, a tak urocze, jak rzeźby wiejskich świątkarzy, malowidła na szkle lub ryciny jarmarczne przypominające rzeźby lepione z chleba” teksty mogą stanowić punkt wyjścia dla teatru dzisiaj?

Zadajemy sobie to pytanie w Pracowni Staropolskiej, naszym laboratorium dramatu staropolskiego, gdzie studenci, absolwenci i nauczyciele Akademii Teatralnej idą tropem poszukiwań wielkich poprzedników.

Teksty takie jak  Sejm piekielny, Nędza z bidą z Polski idą, czy Kupiec z śmiercią  albo Krotofile szewska  i piekarska są polskim  teatralnym Dekameronem, w którym to, co codzienne i zmysłowe, przeplata się z metafizycznym. Nad wesołymi krotochwilami i pełnymi soczystego humoru uciechami unosi się „Goła” albo „Kostucha”, która jest częścią ludzkiej doli i boskiego planu.

Naszym Uciechom… towarzyszą pieśni opracowane przez Marię Pomianowską, najwybitniejszą współczesną interpretatorkę dawnych tradycji muzycznych i grane na żywo, między innymi na fidelach kolanowych i wspaku.