Iwona, księżniczka Burgunda

Witold Gombrowicz

Iwona, księżniczka Burgunda

Grupa Pablito No Clavó Nada, Buenos Aires (Argentyna)
Spektakl gościnny

Reżyseria: Braian Alonso
Asystent organizacyjny: Andrés Gavaldá
Dramaturgia: Juan Pablo Ruiz
Producent wykonawczy: Marcela Andrés
Trening fizyczny: Nadia Gómez
Scenografia: Adriana Baldani
Oświetlenie: Estefanía Piotrkowski
Kostiumy: Josefina Tarquini / Virginia Vega / Tamarindo
Asystent charakteryzatora: Jimena Migliaccio
Audio-video: Mauro Milanich
Projekt graficzny: Mariano de la Iglesia
Zdjęcia: Tomás Ibarra / Concepción Covello / Julian Hugo

Obsada:
Iwona – Florentina Messina
Król Ignacy – Juan Pablo Ruiz
Królowa Małgorzata – Romina Trigo
Książę Filip – Julián Cardoso
Szambelan – Germán Rodríguez Estraviz
Izabela – Natalia Lisotto
Ciotka / Kurtyzana – Malen Sposito / Rosario Ibarra
Czas trwania: 1 godz. 10 min.
Spektakl grany w języku hiszpańskim z polskimi napisami.

Książę Fillip wybiera sobie nieodpowiednią narzeczoną. Ten niedorzeczny krok stawia na głowie życie każdej z postaci. Widząc Iwonę, czują, że mają prawo do obnażania swoich najbrutalniejszych i najmroczniejszych stron. Lecz dlaczego szukają w swoich duszach nektaru, który ma ugasić ich pragnienie?
Iwona jest bezkarnością obleczoną w ciało, niezawodnym kozłem ofiarnym. Jest też zwierciadłem; ale nikt nie wie, co może się stać, gdy w nie wejrzymy. Oto prawo dżungli, społeczny darwinizm…
Estetyka tego utworu zasadza się na subtelnych sprzecznościach, niczym śmiertelna trucizna w pięknym flakoniku perfum. Zachęcamy widza do zmierzenia się z samym sobą, otwarcia drzwi, o których wiadomo, że istnieją, które nas przerażają, ale musimy zdobyć się na odwagę i za nie zajrzeć.

(…) Wspaniała „Iwona…” w realizacji Pablito No Clavó Nada jest arcydziełem reżyserii, pełnym aluzji i bogatym z najdrobniejsze szczegóły, frapującym owocem zbiorowej pracy wszystkich twórców.
(…) Tragedia spotyka się tu z Komedią: śmiech nie przeszkadza zdumieniu ekscentrycznością. Pośród absurdu, w matni niedorzecznych ludzi, którzy chcą ją zamordować, jak Alicja stojąca przed Królową Karo, Iwona jest outsiderką. Sztuka nawiązuje do szeregu konwencji estetycznych, takich jak commedia dell’arte, ekspresjonizm, barok i wiele innych.
Izabela to femme fatale rodem z film noir, Szambelan to wodzirej, dwie młode kurtyzany wywodzą się z burleski, a brzydkie, złowrogie ciotki wyglądają tak, jakby uciekły z panoptikum. Królowa pod pewnymi względami przypomina operową diwę, natomiast pełen wahań, rozkapryszony Książę i jego ojciec, Król, kojarzą się raczej z ekspresjonistycznymi, mrocznymi Pierrotami.
W całym przedstawieniu rozbrzmiewają poetyka i estetyka Boba Wilsona i Marcela Marceau. Wizualna uczta!
María Luciana Gandolfo, www.puestaenescena.com.ar, 10.08.2016


(…) Inscenizacja zdaje się koncentrować na sztuczności; przypomina wyobraźnią Tima Burtona z charakterystyczną dla niego, czerwono-czarną wrażliwością, widoczną na przykład w Alicji w krainie czarów. Stroje, charakteryzacja, gra, muzyka, wszystko podkreśla sztuczność wynikającą z tekstu.
(…) W noc premiery przedstawienie skończyło się owacją na stojąco w sali szczelnie wypełnionej publicznością, która dziękowała trupie Pablito No Clavó Nada za tę zachwycającą podróż jak z majaków obłąkanego (…).
La Letra Tal Ve, www.laletratalvez.blogspot.com.ar, 14.07.2016

 

Reportaż radiowej Dwójki – www.polskieradio.pl/8/196/Artykul/1690789,Iwona-ksiezniczka-Burgunda-w-argentynskiej-odslonie

Recenzja na blogu „Okiem widza” – http://okiem-widza.blogspot.com/2016/11/iwona-ksiezniczka-burgunda-grupa.html

 

BILETY: 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy),
na spektakl „Pibloktoq”: 55 zł (normalny) i 35 zł (ulgowy)
online: www.bilety.at.edu.pl
Rezerwacja: rezerwacja.tcn@at.edu.pl
tel. 22 635 99 39

Bilety i wejściówki na nasze spektakle można również kupić za pomocą serwisu eWejsciowki.pl

ewejsciowki_logo_transparent_horizontal_small.png