ITAKA Wojciechowski/Klonowski

„Itaka” to multimedialny, międzypokoleniowy utwór muzyczno-teatralny wyłaniający się z ducha opowieści „Odysei” Homera, utworów późniejszych, takich jak „Helena” Eurypidesa oraz tekstów zainspirowanych dziełem antycznego barda powstałych w XVIII, XIX i XX wieku, do których należą między innymi: „Les aventures de Télémaque” Françoisa Fénelona i „Les aventures de Télémaque” Louisa Aragona.

Premiera utworu to efekt współpracy legendarnych aktorek i aktorów, m.in. Emilii Krakowskiej, Mai Komorowskiej, Barbary Krafftówny (występujących na nagraniach, które stanowią integralną część spektaklu) z uznanymi muzykami średniego pokolenia i studentami aktorstwa Akademii Teatralnej.

Spotkanie pokoleń stanowi bezcenny kontrast, z którego wyłania się wiele nieoczywistych idei i wartości. W wizerunkach tych, którzy opuścili już scenę – młodzi twórcy dostrzegają poniekąd swój przyszły los. Takie spotkanie nie jest łatwe. Tak jak w wędrówce starego Telemacha nie było łatwym zmierzenie się z pamięcią o jego ojcu, Odyseuszu. W scenicznej wędrówce młodszym i starszym aktorom towarzyszy zespół wokalny ProModern, sekstet wokalny wykonujący muzykę współczesną, nagrodzony pięcioma Fryderykami oraz uznani instrumentaliści. Autorem muzyki jest Sławomir Wojciechowski – ceniony kompozytor muzyki nowej (instrumentalnej i elektronicznej), improwizator i wykładowca UMFC. Libretto napisał Przemysław Klonowski – reżyser i scenograf, twórca realizacji operowych w niekonwencjonalnych przestrzeniach.

Utwór eksperymentuje z różnymi formami i gra pomiędzy relacją przestrzenną i sceniczną, zaskakując rozwiązaniami muzycznymi. Tekst i dźwięk skomponowane są w taki sposób, aby obecni w różnych miejscach słuchacze doświadczyli wzajemnie dopełniających się elementów: obrazu, słowa, ruchu i brzmienia.

W roli Telemacha występuje Tomasz Osica, aktor, student Akademii Teatralnej. Integralną częścią projektu jest współpraca z mieszkańcami Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie, którzy wzięli udział w nagraniach.

 

 

Historia opowiadana w „Itace” różni się od Homerowego pierwowzoru, jej akcja rozgrywa się bowiem już po śmierci Odyseusza. Wspólnie z Telemachem powtarzamy jego podróż opisaną w „Odysei”, ale – ze świadomością, że Odyseusza już nie ma – zadajemy sobie pytanie, kim tak naprawdę był. Dotykamy problemu przemijania świata, szukamy odpowiedzi na pytania o nieśmiertelność, życie bogów i herosów, którymi w „Itace” stali się artyści seniorzy – niegdysiejsze gwiazdy scen filmowych i teatralnych. Ich wizerunki unieśmiertelnione zostały na kliszach filmów i taśmach dźwiękowych, ale oni sami są już prawie (lub wcale) nieobecni w przestrzeni sztuki. Budujemy w ten sposób paralelę pomiędzy bohaterem antycznego mitu, a losem człowieka  – symbolu, ikony kultury współczesnego świata.

Prace nad operą odbywały się na Akademii Teatralnej i w Domu Aktora Weterana Scen Polskich w Skolimowie z udziałem aktorów-seniorów i artystów współczesnych. W 2022 roku zostanie również wyprodukowany film dokumentalny opowiadający o współpracy artystycznej pomiędzy różnymi generacjami artystów, przybliżający portrety bohaterów, ich refleksje o życiu na scenie i poza nią.

 

WSTĘP WOLNY, obowiązują zapisy:

itaka@e-at.edu.pl (tel. +48 22 635 96 22)

 

INFORMACJA NA TEMAT DOSTĘPNOŚCI PRZESTRZENI AKADEMII TEATRALNEJ DLA OSÓB PORUSZAJĄCYCH SIĘ NA WÓZKACH INWALIDZKICH

 

Organizatorami projektu ITAKA są Stowarzyszenie Kwadrofonik oraz Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie w partnerstwie z Domem Artystów Weteranów Scen Polskich – Związkiem Artystów Scen Polskich, Uniwersytetem SWPS oraz Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG oraz  ze środków Miasta Stołecznego Warszawa
Itaka 2022 jest częścią Festiwalu Kwadrofonik organizowanego przez Stowarzyszenie Kwadrofonik.

fot. Agnieszka Kokowska

TWÓRCY

Sławomir Wojciechowski
kompozycja, elektronika

Przemysław Klonowski
libretto i reżyseria

OBSADA

Zespół wokalny proMODERN w składzie:
Marta Czarkowska – sopran
Ewa Puchalska – mezzosopran
Ewelina Rzezińska – mezzosopran
Krzysztof Chalimoniuk – baryton
Piotr Pieron – bas

Instrumenty:
Magdalena Kordylasińska-Pękala – instrumenty perkusyjne
Anna Kwiatkowska – altówka
Julian Paprocki – klarnet basowy
Emilia Karolina Sitarz – instrumenty klawiszowe

Nagrania video:
Piotr Friedrich
Halina Jabłonowska
Barbara Krafftówna
Emilia Krakowska
Maja Komorowska
Tomasz Osica

PRODUKCJA:

Kierowniczka produkcji:
Katarzyna Renes

Kierowniczka artystyczna:
Emilia Karolina Sitarz

Współpraca produkcyjna:
Kinga Janowska (Oficyna Artystyczna 13 Kotów)
Monika Przespolewska

 

VIDEO:

Reżyseria:

Przemysław Klonowski

Montaż:

Michał Mazurek
Krzysztof Oleksiak

Zdjęcia:

Agnieszka Kokowska
Dorota Migas-Mazur
Filip Drożdż
Michał Mazurek

 

Charakteryzacja:

Emilia Walus

 

Dźwięk:

Aleksandra Landsmann
Aleksander Kaźmierczak
Mikołaj Tyrakowski

 

REŻYSERIA DŹWIĘKU

Przemysław Kunda

 

współpraca:

Andrzej Betcher