DŁUGI reż. Karolina Kowalczyk

– Mój debiut nastąpił, kiedy miałam sześćdziesiąt lat. Wtedy wydałam swoje wiersze. Wcześniej wiedziałam, że trzeba koniecznie nie tylko zbudować kraj dla Żydów, ale i zbudować rodzinę, sprowadzić na świat nowe dzieci, za tamte, spalone. – Irit Amiel w rozmowie z Martą Tomczok.

 

Irit Amiel, żydowska poetka i pisarka, ocalała z Zagłady, umiera 16 lutego 2021 roku. Za życia pisała o tych, którzy jak ona przeżyli – pomimo śmierci tak wielu im podobnych. Spotykamy ją, by wysłuchać jaką opowieść snuje teraz. Zmarli zwykle przez dłuższy czas robią to, co robili za życia.

Przewodnikiem pisarki po krainie jej śmierci zostaje Rafał, bohater opowiadania Długi, kilkustronicowego szkicu ich znajomości. Rafał to chłopak uratowany z transportu jadącego do obozu koncentracyjnego. To mężczyzna, który nie wie, jak ma żyć z tą świadomością.

W Zaświatach obie zagubione żydowskie dusze, Irit i Rafał, podejmują się wspólnej wędrówki po życiu.

DŁUGI to intymny portret bólu ocalonych.

Bez drastycznych obrazów, bez epatowania przemocą.

To opowieść o tym, czym jest opowiadanie sobie życia. To próba przyjrzenia się wartościom, na których je budujemy. To także pytanie, co dzieje się z człowiekiem, gdy grunt zaczyna mu się osuwać spod nóg.

Po śmierci, ci, których już nie ma, wymyślają jeszcze raz historie swoich żyć. W końcu nie da się już być bardziej martwym. Może wręcz przeciwnie.

Pożyją sobie jeszcze chwilę.

 

 

DŁUGI wg opowiadania Irit Amiel w reż. Karoliny Kowalczyk (studentki reżyserii na Akademii Teatralnej) z dramaturgią Natalii Królak (studentki Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej) to spektakl realizowany w ramach projektu BIMA. „Bima” to po żydowsku „scena”. Teatr Żydowski, we współpracy z Akademią Teatralną w Warszawie, otwiera nową scenę. Studenci Wydziału Reżyserii w ramach BIMY realizują spektakle dyplomowe z aktorami i zespołem Teatru Żydowskiego w Warszawie na jego małej scenie przy ul. Senatorskiej 35.

W 2022 roku studenci reżyserii zrealizują w ramach BIMY trzy przedstawienia dyplomowe, zyskując szansę pracy w znakomicie zorganizowanej instytucji, a Teatr Żydowski zyskuje tym projektem możliwość zapoznania się z wyobraźnią, talentem, sposobem pracy i kierunkiem poszukiwań debiutujących reżyserów.

Z ramienia Akademii Teatralnej opieki artystycznej nad projektem podjął się Łukasz Chotkowski, ze strony Teatru Żydowskiego Gołda Tencer. Opiekę literacką nad BIMĄ sprawuje Remigiusz Grzela.

 


Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Paweł Kluszczyński,  Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Katarzyna Tokarska – Stangret, Wiktoria Tabak, Agnieszka Wójtowicz.

fot. Marek Idzikowski

Reżyseria i scenariusz:
Karolina Kowalczyk

Dramaturgia i scenariusz:
Natalia Królak

obsada:
Joanna Przybyłowska jako Irit
Henryk Rajfer jako Hans, Ojciec
Barbara Szeliga jako Hilda, Matka
Jerzy Walczak jako Rafał

Scenografia:
Marek Idzikowski

Asystentka reżyserki:
Ada Branecka

Asystent scenografa:
Bartłomiej Kruk

Inspicjentka i współpraca produkcyjna:
Monika Soszka

Opieka artystyczna (Akademia Teatralna):
Łukasz Chotkowski

Opieka literacka (Teatr Żydowski):
Remigiusz Grzela

PROGRAM SPEKTAKLU DO POBRANIA: DŁUGI